lite mera

Nu var jag här igen med redan färdigskrivna inlägg som jag skrev i lördags, söndags, mandags och tisdags

Lördag:
Idag har vi inte varit i skolan, inte sa överraskande eftersom det är lördag, istället akte vi till nagon värdelös marknad som vi snabbt gick igenom. Vi hamnade istället i en park som tydligen var ett museum för gaslyktor, gatlyktor alltsa, var faktiskt lite kul att se hur de hade sett ut i olika städer även om vi mer var intresserade av att....öh... vad fasen gjorde vi egentligen? Gick o pratade och tog lite kort. Efter var lilla rundvandring sa mötte vi upp med Horton och Grodan (Yvonnes fina smeknamn) som betalade inträdet till Berliner zoo där vi gick runt i tva timmar och sag bland annat knut, som dessvärre inte sag ut att trivas med att vara själv. Dagens topp blev istället en flodhäst unge som var jäkligt söt. Efter att vi hade gatt runt i vara tva timmar pa det riktiga zoo;t sa gick vi in i akvarium delen där vi spenderade ytterligare tva timmar, gissa om jag var trött efterat. Naväl efter att ha fatt lite välförtjänt mat i magen sa akte vi till IMAX 3D, typ som cosmonova bara det att man har nagra fula glasögon pa sig istället. När vi väl kom tillbaka till vandrarhemmet sa gick Kläm och Vapendragaren och duschade medan jag satt kvar i fönstret pa rummet och at bröd och drack vin till utsikten av en innergard och en lekpark, inte bästa utsikten kanske, vinet var äckligt, brödet var lite segt och det var jäkligt kallt men tanken var god. Kvällen avslutades med att vi pratade strunt....som vanligt. Eller det var ju faktiskt en liten lögn, vi tjivades lite om nykeln och det hela slutade med att Kläm och Vapendragaren lyfte mig, dessvärre rakade de tappa mig sa att jag slog ryggen och armbagen i hörnet pa en av sängarna, ryggen var det ingen fara med men armbagen ömmade lite och var lite svullen pa söndagen men värre än sa var det inte.

Söndag:
Idag hade vi en relativt lugn morgon utan stress dock var vi lite trötta efter gardagens strapatser. Efter att vi ätit frukost och gjort oss i ordning sa akte vi till Sachsenhausen och gick runt där ett tag. Det var inte sa jobbigt som jag trodde att det skulle vara men det var allt ingen mysig upplevelse som ni säkert förstar. Det finns inga ord som kan beskriva känslan av att ga där när man ser in i de övergivna barrackerna som man vet att flera hundra personer tvingats dela och ser tvättutrymmena där man sedan far veta att SS-soldaterna brukade dränka fangar som de "störde sig pa". Men trots detta sa tycker jag att det är ett maste för alla människor att besöka ett koncentrationsläger, förintelsen är en sa hemsk sak att den inte ska kunna glömmas hur mycket man än vill förtränga det som hänt. Efter Ssachsenhausen akte vi till ett minnesmärke över förintelsen, var inte sa lyckat som minnsemärke enligt mig utan kunde ha varit vilken stadsutsmyckning som helst. Minnsemärket var lite större än stora torget hemma i Visby och bestod av rätblock (3x1) av betong i olika höjder som stod i raka led (eller vad man ska säga) det sag ganska häftigt ut men som sagt tyckte jag inte att det var nagot bra minnesmärke.
När vi hade kastat ett snabbt öga pa detta minnesmärke sa fick vi den bästa uppgiften vi fatt under var tid i Berlin, vi skulle leta upp en resturang och säga vad vi tyckte om den, det är en uppgift i min smak. Vi hittade en riktigt bra resturang som jag gärna skulle vilja ta med min en speciell person till nagon gang i framtiden bara jag far chansen. Efter resturangen akte vi tillbaka till vandrarhemmet för att sova......

Mandag:
Idag var det aterigen dags flr att ga i skolan men idag fick vi testa en annan grupp som bestar av folk i varan alder ifran Schweiz som liksom vi bara är i Tyskland pa besök. Detta byte var en riktig hit eftersom alla schweiyare kände varandra och vagade prata även om de sa fel och dels berodde det pa läraren som var, enligt mina ögon, bättre än den förra. Den nya läraren avbryter inte om man rakar säga ett litet gramatiskt fel och predikar om detta i en kvart utan han later en tala till punkt och sedan rättar han till de större misstagen i efterhand, mycket bättre enligt mig. Det här kan nog bli riktigt bra även om det naturligtvis hade varit roligare att ha Muffin här som man kunde springa runti Berlin med, aja far dra med honom hit nagon gang i framtiden. Efter att vi hade ätit dagens lunch, som skolan betalade, gjorde vi en stadsvandring, eller vad man ska kalla det, tillsammans med alla schweizare. Vi besökte bland annat Checkpoint Charlie, tyvärr fick vi inte tid till att ga in i museumet och dessutom hade vi fatt betala inträdet själva, trodde vi var här för att lära oss.... Efter att vi blivit befriade sa guidade Grodan oss till east side gallery där vi gick och tittade...pa muren. Efter muren visade hon oss ett köpcentra som ligger ganska nära varat vandrarhem, varför hon inte sa att det fanns tidigare vet jag inte. När vi hade gatt runt där ett tag och ätit sa tröttnade jag pa att se pa affärer och akte hem till vandrarhemmet och skrev lite i min blogg (förra inlägget) men eftersom de skulle lasa där datornerna star sa fick jag vandra till rummet och skriva detta inlägg för hand med en gammal hederlig penna istället. Pennan kommer fran Hamnplan 5 för den som undrar och jag skrev pa ett papper.

Tisdag:

Idag liksom igar började dagen med att vi var i skolan, inte lika kul idag som igar men man kan inte fa allt och det var ända helt okej sa man ska inte klaga. När vi blev befriade fran skolarbetet fick vi inta lite föda innan vi, tillsammans med schweizarna, fick en kort föreläsning om Berlinmuren, delningen av Tyskland och murens fall. För den som inte visste det sa hette muren Der Antifaschistische Schutzwall, intesa svart att första vad det betyder sa jag bryr mig inte om att översätta, men detta var alltsa namnet som kommunisterna hade pa muren, vad kapitalisterna i väst kallade den har jag inte fatt reda pa men lär troligen inte vara samma. Efter denna föreläsning sa akte vi allihopa till nagot-ställe-som-jag-inte-kommer-ihag-namnet-pa och fick se hur muren sag ut innan den föll, som det historia mongo jag är tyckte jag att det var väldigt intressant även om det egentligen bara var en tre meter hög, gra, betongmur. Bredvid muren fanns det ett litet museum som vi var inne i, där kunde man bland annat se vilka som hade dött under sina flyktförsök och hur gamla de var, mest tragiskt tyckte jag det var att det var tva som bara var fem(!) ar som hade blivit dödade, den ena av dem pa sin födelsedag. Pa museumet köpte vi turister lite kort som vi senare pa kvällen skulle skriva pa sa att vi kunde skicka dem imorgon. Efter museumet sa gick vi unga svenskar runt pa stan och köpte lite grejer som vi kände att vi "behövde". Efter att vi hade gatt runt pa stan sa gick vi tillsammans med Grodan och Horton till resturangen som vi hade hittat i söndags. När alla hade ätit sig mätta akte vi tillbaka till vandrarhemmet där vi skrev vara kort innan vi gick o lade oss för att sova. Jag hoppas att mina kommer fram innan jag kommer hem.

Det här var allt jag hade att bjuda pa denna gang men innan jag gar sa vill jag tacka de kirurger som har opererat Clara idag, hon är alldeles för ung för att försvinna fran denna värld och skulle skapa ett stort hal om hon försvann, tack för att ni gjorde det ni är bra pa och nu är det bara att hoppas att allt gatt bra och att Clara kommer att ha ett langt och lyckligt liv. Det hoppas jag i alla fall.



Saknar dig mitt pälsdjur

Kommentarer

Något du vill ha sagt?

Och du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adress till din blogg?

Här kan du skriva det du vill ha sagt

Trackback
RSS 2.0